Motorola Raporları ve Takım Çalışması

tarafından | Nis 4, 2023 | Gençlik, Takım Çalışmaları

Bu makalede, takım çalışmasının önemli bir parçası Motorola Raporları (ismini Amerikan Motorola şirketinden almaktadır) konusunu işleyeceğiz. Motorola Raporları, bu şirket tarafından yıllarca uygulanan ve günümüzde hala takım eğitimi veren kurumlar tarafından oldukça önem verilen bir raporlama biçimidir. Bu kategoride yayınladığımız diğer makaleleri de ilginç bulacaksınız. Bu yazının İngilizcesi burada

Motorola Raporları ve Çerçevesi

Motorola’nın, projelerine öğrenme hedefleri koyan ve proje sonunda ne öğrenildiğini içeren basit bir raporlama çerçevesi vardır. Motorola’nın amacı öğrenilen şeyleri analiz etmede raporu yazan kişiye yardım etmek ve onun kısa bir özet sayesinde akranları ve koçları iletişimini sağlamaktır. Ön (Pre) Motorola projeden önce, ve son (Post) Motorola da projeden sonra yapılır. Aşağıda her ikisinin de çerçevelerini göreceksiniz.

Temel sorular aşağıdadır;

Ön (Pre) Motorola
1. Öğrenmek istediğimiz şey nedir?
2. Bizim rölümüz nedir?
3. Neye ihtiyacımız var?
4. Nasıl emin olabiliriz?

Son (Post) Motorola

1. İyi giden ne oldu?
2. Kötü giden ne oldu?
3. Ne öğrendik?
4. Giderken beraberimizde ne götüreceğiz?

ya da alternatif olarak

4. Neler pratiğe dökülebilir?

Sorular ihtiyaçlara göre değişebilir

Erasmus+ Projelerinde Neden İşe Yarıyor?

Erasmus+ projelerinde Motorola raporlarını kullanmak neden iyi bir fikir? 

GENÇLERE VE GENÇLİK ÇALIŞANLARINA YÖNELİK HAREKETLİLİK PROJESİ’nde istenen bazı özellikler nedeniyle;

Faaliyetler önceden planlanmış olmalı ve:

  • Katılımcıların karşılıklı etkileşimini, fikir paylaşımını ve aktif katılımını içeren 
  • Dış uzmanların geleneksel rollerini tersine çevirerek katılımcıların kendi bilgi ve becerileri ile faaliyetlere katkıda bulunmalarını sağlayan (almaktan yetkilendirmeye, öğrenmenin tersine çevrilmesi), 
  • Etkinlik sırasında edinilen yeterlilikler (başka bir deyişle, kendi öğrenme çıktıları) üzerine düşünmek de dahil olmak üzere, katılımcıların kendi analizlerini üstlenmelerine izin veren,
  • Katılımcıların sadece katılım sağlamakla kalmayıp proje kararları üzerinde etki sahibi olmalarını sağlayan 

hazırlık yöntemlerine dayanmalıdır. “

Bir Erasmus+ hareketlilik projesinin hemen başında takımlardan proje konusunu düşünerek, büyük bir kağıda (flip-chart) Ön Motorola yapmalarını isteyin. Renkli keçeli kalemler verin. 15 – 20 dakikalık bir hazırlık süresi sonunda takımlardan hazırladıkları çalışmayı beşer dakika içinde sunmalarını söyleyin. Projenin son günü de Son Motorola ‘yı da ilkinde kullandığınız katılımcı methodla yapmalarını sağlayarak proje hakkında bir geri dönüş vermelerini talep edin.

Eğer bunları yaparsanız yukarıdaki dört şıkkı da karşılamış olursunuz. Nasıl mı?

  • Takım halinde Ön Motorola Raporunu hazırlarken birbirleri ile etkileşim içinde olacaklar, fikirlerini paylaşacaklar ve dolayısıyla aktif olacaklar
  • Kendi bilgi ve becerileri ile faaliyetlere katkıda bulunmalarını sağlamış oluyorsunuz
  • Özellikle Son Motorola Raporu sırasında kendi öğrenme çıktıları üzerine düşünmelerini , kendi analizlerini üstlenmelerini sağlıyorsunuz
  • Projeye aktif katılımlarını sağladığınızda onların kendilerine olan güvenleri de artıyor proje kararları üzerinde çekinmeden etki sahibi olabiliyorlar

Eğer Erasmus+ projeleri ile ilgileniyorsanız, siz de kendi gençlik grubunuzu kurup proje için başvurabilirsiniz. Bu konuda L4Y Learning For Youth olarak hazırladığımız Türkçe Erasmus+ hibe başvurusu nasıl yapılır – Pratik ve kapsayıcı isimli bir kurs var. Yakında Türkçe’sini de yayınlayacağız. Bültenimize kayıt olarak size sunacağımız fırsatlardan yararlanabilirsiniz.

Örnek Motorola Raporları

Bu kısımda Ön ve Son Motorola Raporları için birer örnek vereceğim.

Ön (Pre) Motorola

Yansıtma Kağıdı (Gibbs Model of Reflection) dakinin özeti gibidir. Ön Motorola, bir projeye başlamadan önce yapılır. Bunun mutlaka takım halinde yapılması, ya da bir proje için yapılması da gerekmiyor. Bireysel olarak da yapabilirsiniz. Ben gene SEO konusu ile devam etmek istiyorum. Aslında şu anda kafamı boşalttım ve hiç bir şey bilmiyormuş gibi yapacağım. Çünkü Ön Motorola projeye başlamadan önce yapılıyor. Size örnek vereceğim en iyi konunun gerçekten yaşadığım bir şey olmasının daha yararlı ve samimi olacağını düşündüğümden bu konuda yapmak daha doğru geliyor, tek farkla o da epeydir bir şeyler öğrendim ve her gün öğrenmeye devam ediyorum. 🙂
Adınız: Ahmet Ateş
Konu: SEO becerileri geliştirmek ve bunları sitelerimizde uygulamak

1-Öğrenmek istediğimiz şey nedir?

Arama motoru sorgulamalarında ilk sıralarda yer almak için neler yapmak gerekiyor? Ön bilgilerle içerik, geri bağlantılar (backlinks), sayfa hızının önemini biliyorum.
– İçerik hazırlamak: Bu bir çok yeni öğrenmeyi de beraberinde getiriyor. Makale yazımı. Dilbilgisi kuralları? Güzel Türkçe ile yazma yetisi. Ve bunlardan türeyecek yeni öğrenmeler.
– Geri bağlantılar: Diğer sitelerden benim siteme/makaleme bağlantı verin demek kolay bir şey değil. Eş, dost, arkadaştan istedik diyelim ama sonrasında nereye kadar gidebiliriz ki? Önemli bir öğrenme ve dikkatlice araştırmak gerekiyor. Yapay zekayı kandırmak çok zor olduğundan hiç o yollara sapmadan düzgünce çare araştırmalı.
– Sayfa hızını artırmak: Bu benim için daha kolay çünkü teknik becerilerim var ve yazılım da biliyorum. Yaparım.

2. Bizim rölümüz nedir?
Kısaca, benim bu süreçteki rolüm şudur; öğrenmek için araştırmak ve okumak ve öğrendiklerimi gençlere aktaracak yollar bulmak

3. Neye ihtiyacımız var?
Yaygınlaştırmayı düzgün yapmamız lazım. Bunun için de görseller öne çıkacak. Aklımda çeşitli fikirler var ama gençlere danışmam da gerekiyor.

4. Nasıl emin olabiliriz?
Eğer öğrendiysem bundan emin olmam gerekir. Bunu da ancak yapmak istediğim şeyi ne ölçüde yaptığımla ölçebilirim. Öğrenme sözleşmesi makalesinde beşinci soruya verdiğim başarı göstergeleri.

Son (Post) Motorola

Şimdi zamanı ileri alalım ve bugüne geldiğimizi düşünerek aşağıdaki sorulara yanıt arayalım. Son Motorola Raporu işin sonunda bir geri dönüş vermek gibi düşünülebilir. Üstelik, bunu deneyimlerken ilerisi için size çok faydalı olduğunu gözlemliyorsunuz. 

1. İyi giden ne oldu?

Bu paragrafta, SEO becerileri geliştirme sürecimde beni olumlu etkileyen şeyleri anlatacağım: Birinci sırada, SEO konusuna hızlı bir giriş yapmam ve sahibi olduğum siteleri SEO uyumlu hale getirme azmim beni oldukça heyecanladırdı. İkinci olarak, bu işin çok zor olmadığını farketmem oldu. Oysa, projelerde yaygınlaştırma yaparken ne kadar çok zorlanıyorduk. SEO becerileri geliştirerek doğal yoldan hedef kitleye ulaşmak, hem de ücretsiz ulaşmak. Üçüncü olarak, öğrendiklerimi hemen uygulamam sayesinde öğrenme verimimin artması. Son olarak da disiplinli bir çalışma düzenine girmiş olmam

2. Kötü giden ne oldu?

İlk olarak, çok fazla şeyi öğrenmek zorunda olmak. İkinci olarak, bazı teknik sorunları çözmek üst düzey yazılım bilgisi gerektiriyor. Üçüncüsü, zamanın kısıtlı olması.

3. Ne öğrendik?

En önemlisi içeriğin önemini anlamam oldu: SEO ve okunabilirlik analizinin detaylarını öğrenmek. İkinci olarak, site hızının artırmak: PageSpeed Insight, WebPageTest, lighthouse gibi site hızınızı ölçen test araçlarını kullanmak ve onların tesbit ettiği sorunları çözmek. Üçüncü olarak, site kurmak: barınma servisini ve temaları kullanmak. Dördüncüsü ise, ezici çoğunluktaki sitenin SEO uyumsuz olduğunu öğrenmek. Bunun anlamı büyük bir pazar olmasıdır.

4. Neler pratiğe dökülebilir?

Öğrendiğim her şeyi yazdığım makalelerde, kurduğum sitelerde kullandığım için tamamını pratiğe döktüğümü söyleyebilirim. Üstelik bu birbirini besleyen bir süreç: sitelerimizin organik trafik alması, bunu sağlarken öğrendiklerimiz, öğrendiklerimizi SEO uyumlu olarak aktarmamız ve bunların bir kaç yıl içinde sitelerimizi üst sıralara taşıyacak olması, üst sıralara çıkınca daha çok trafik almamız.

Sonuç

Sonuç olarak, Motorola Raporları ciddiye alınan bir yöntem ve yaygın bir kullanım alanı var. Takım halinde ya da bireysel olarak istediğiniz konularda Motorola Raporları hazırlamanız zor bir iş değil. Sorular yukarıda. Nasıl yapıldığını da anlattım.

İlgili yazılar

Sınıflandırılmamış
Topraksız Tarım Kapak Fotoğrafı
Topraksız Tarım Kılavuzu: Evde Sürdürülebilir Yetiştiriciliğe Başlayın

Topraksız Tarım Kılavuzu: Evde Sürdürülebilir Yetiştiriciliğe Başlayın

Avrupa, gıda güvenliği, sürdürülebilirlik ve kentsel yaşam zorluklarını ele alma konusunda hızla dönüşüm geçiriyor. Özellikle bu dönüşüm sürecinde topraksız tarım ön plana çıkıyor. Zira şehirler genişledikçe araziler azalıyor ve çiftçiler, geleneksel yöntemlerle...

Gençlik
Gençlik Katılım Stratejileri Kapak Fotoğrafı
Genç Katılım Stratejileri

Genç Katılım Stratejileri

Gençleri dahil etmek yalnızca bir topluluk hedefi değildir. Aynı zamanda uzun vadeli sosyal etki için bir gerekliliktir. Dahası, etkili genç katılım stratejileri; 18–25 yaş arası bireyleri aktif katılımcılar, liderler ve değişim yaratıcıları hâline getirir. İster...

Arşivler